Orang Melanau ialah salah satu kaum utama di negeri Sarawak.
Dahulunya, sama seperti kaum Iban, kaum Melanau juga
tinggal di dalam rumah panjang (yang dibina dengan tinggi). Namun, masyarakat
Melanau pada masa kini telah mengubah cara kehidupan mereka dengan tinggal di
dalam rumah kampung yang mengikut corak orang Melayu.Kebanyakannya dibina di
tepi sungai dan berdekatan dengan pantai. Masyarakat Melanau merupakan suku
yang beragama Islam dan Kristian namun
terdapat juga yang mempercayai makhluk ghaib yang dipanggil Ipok. ini merupakan
rentetan cerita lisan masyarakat ini sendiri yang dikatakan satu kepercayaan
berasaskan adat masyarakat.
Suku etnik Melanau berkumpul di persisiran pantai
seperti kawasan lembah utara Sungai Rajang, Igan, Mukah, Dalat, Oya, danBintulu.
Masyarakat yang terawal di Sarawak menetap di Mukah.
Perkahwinan
Perkahwinan dalam masyarakat Melanau mengandungi
beberapa istiadat yang sangat diambil berat kerana implikasi sosial yang
terdapat padanya. Aspek pangkat dititikberatkan dalam institusi perkahwinan
berbanding dengan institusi yang lain. Masyarakat Melanau juga begitu
mementingkan status sosial mereka iaitu sembilan pikul, tujuh pikul, tujuh
betirih dan lima betirih. Jenis barangan dan hadiah yang perlu dibawa untuk
tanda tunaeng dan barang yang mengiringi mas kahwin seperti adat menuga, adat
mebin dan pakan juga dikira berdasarkan status sosial ini. Namun begitu, asas adat
perkahwinan adalah sama seperti masyarakat lain iaitu merisik, meminang dan
majlis perkahwinan.
Merisik
Di kalangan masyarakat Melanau, perkahwinan
antara pasangan daripada status sosial yang sama dikenali dengan sama gara.
Perkahwinan antara pasangan yang berlainan status sosialnya dikenali sebagai
sida adat. Wakil pihak lelaki mengunjungi rumah keluarga perempuan untuk
mengetahui lebih lanjut dan memastikan status sosial keluarga perempuan dan
untuk menentukan sama ada gadis itu sudah berpunya atau belum. Sekiranya gadis
itu belum berpunya, ditanyakan sama ada gadis itu boleh dipinang ataupun tidak
serta mas kahwinnya.
Meminang
Pada hari yang telah dipersetujui oleh kedua-dua
belah pihak keluarga lelaki dan perempuan, maka diadakanlah adat tanda tunang,
wakil keluarga lelaki, iaitu beberapa orang lelaki dan perempuan yang telah
berumur akan menyerahkan barang hantaran peminangan iaitu sebentuk cincin emas,
sebilah senjata, segantang padi, sebiji kelapa dan satu pikul barang tembaga.
Dengan penyerahan barang tersebut oleh wakil keluarga lelaki dan diterima oleh
wakil keluarga perempuan maka rasmilah pertunangan itu. Kedua-dua pihak
hendaklah mematuhi segala syarat yang telah dipersetujui bersama. Jika
persetujuan dilanggar, pertunangan boleh diputuskan. Sekiranya pihak perempuan
yang memutuskannya, barang tanda tunang mesti dikembalikan kepada pihak lelaki
tetapi jika pihak lelaki yang memutuskannya, tanda tunang itu menjadi milik
pihak perempuan.
Majlis Perkahwinan
Majlis perkahwinan diadakan secara besar-besaran
kecuali perkahwinan jenis ‘peramas’ iaitu per-kahwinan kerana ditangkap basah.
Persiapan untuk rnajlis ini berlangsung beberapa hari lebih awal. Bakal
pengantin lelaki dikehendaki menyerahkan hadiah mas kahwin iaitu ‘penyekab’ dan
‘berian’ dan hadiah lain seperti ‘adat menuga’, ‘adat mebin’ dan ‘pakan’ sehari
sebelum majlis itu diadakan. Penyerahan ini disusul dengan acara pernikahan.
Pernikahan boleh juga di-adakan pada pagi keesokannya iaitu pada hari diadakan
majlis perkahwinan. Kenduri perkahwinan diadakan di rumah kedua-dua belah pihak
pengantin lelaki dan pengantin perempuan yang dihadiri oleh sanak saudara,
jiran dan sahabat handai.
Kemuncak acara majlis ialah persandingan yang
biasanya diadakan pada tengah hari. Persandingan pertama diadakan di rumah
pengantin lelaki dan ini diikuti dengan persandingan kedua di rumah pengantin
perempuan. Pengantin lelaki dan perempuan yang lengkap dengan pakaian
tradisional bersanding di atas pelamin untuk disaksikan oleh para jemputan.
Pada hari yang ditetapkan, bakal pengantin perempuan bersama-sama rombongan
keluarganya pergi ke rumah pengantin lelaki. Ketibaan mereka disambut oleh
keluarga pengantin lelaki. Wakil keluarga pengantin lelaki akan menghadiahkan
‘adat pahe’ kepada pengantin perernpuan. Penyerahan hadiah ini sangat penting
kerana selagi pengantin pe-rempuan belum menerima hadiah tersebut, dia dilarang
memakan sebarang makanan di rumah pengantin lelaki itu.
Selesai bersanding di rumah pengantin lelaki,
diada-kan pula persandingan di rumah pengantin perempuan untuk menjalani ‘adat
petudui’ iaitu penyerahan pelbagai barang, antaranya termasuklah sebentuk
cincin emas dan seutas gelang perak oleh pengantin lelaki kepada pengantin
perempuan. Semasa menjalani adat ini, kedua-dua pengantin dikenakan pelbagai
pantang larang, misal-nya tidak boleh mandi di sungai dan tidak boleh tidur
pada waktu siang.
Pada sebelah malam, di rumah pengantin perempuan
diadakan pula upacara makan nasi temuan. Semasa ja-muan berlangsung upacara
suap-menyuap antara kedua-dua pengantin itu dilakukan. Selepas itu, diadakan
pula upacara ‘begendang’, iaitu tari-menari. Hadirin dijemput untuk ikut serta
tetapi pasangannya mestilah daripada kaum sejenis yakni lelaki berpasangan
sesama lelaki dan perempuan dengan perempuan. Mereka menari hingga larut malam.
Pada hari ketujuh, diadakan upacara mem-bebaskan mereka daripada pantang yang dikenakan.
Upacara membuang pantang ini juga bertujuan untuk membuang ke laut segala bala
atau bencana yang mung-kin mengancam pasangan suami isteri itu. Upacara ini
sebenarnya lebih merupakan upacara bersukaria dan mandi-manda beramai-ramai di
tepi pantai.
boleh tolong buat artikel tentang kaum Melanau Baie @ Melanau Bintulu?
ReplyDelete