Iban atau Dayak Iban (dalam Bahasa Iban, Iban bermaksud orang atau manusia), adalah salah satu
rumpun Dayak yang terdapat di Sarawak, Kalimantan Barat,
Brunei, Sabah dan Johor.
Mengikut sejarah lisan, pembentukan dan perkembangan
budaya sosial kaum Iban khasnya atau bangsa Dayak amnya terjadi semasa
zaman kegemilangan Kerajaan Dayak di Tampun Juah,
sebelum kaum Iban dan bangsa Dayak berpecah kepada beberapa subsuku-subsuku
yang ada sekarang. Semasa zaman kolonial Inggeris di Sarawak dan Belanda di Kalimantan Barat, kaum Iban sebelumnya
dikenal sebagai Dayak Laut dalam
pengertian Bahasa Iban Laut bermaksud Melayu (merujuk kepada kaum
Melayu). Jika diistilah secara betul Dayak Laut dalam Bahasa Iban bermaksud Dayak Melayu. Fakta ini juga disokong
kerana ada satu lagi rumpun bangsa Dayak Laut iaitu Dayak Malayik atau Dayak Melayu yang
tinggal di Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah. Fakta ini disokong kerana bahasa Iban adalah bahasa
yang paling dekat dengan Bahasa Melayu dan bahasa Iban sendiri berasal dari
rumpun Malayic dan
berparas rupa serta fizikal dari ras Malayoloid. Kekadang
asal-usul maksud Dayak Laut ditafsirkan
dalam bahasa Melayu dan diterjemah kepada Bahasa Inggeris bermaksud Sea Dayak sebagai
menggenapi maksud Land Dayak yang
digunapakai oleh kaum Bidayuhkerana dalam bangsa Dayak dibahagikan kepada 4
subbangsa iaitu Dayak Laut, Dayak Darat, Dayak Orang Ulu dan Dayak Barito.
Perkahwinan
Perkahwinan dalam
masyarakat Iban agak unik kerana terdapat beberapa peraturan yang dilakukan
sebelum seseorang itu layak menjadi suami isteri. Dalam masyarakat Iban, usia
pengantin lelaki perlu melebihi dua puluh dua tahun. Ini disebabkan dalam usia
yang sebegini, pihak lelaki telah bersedia untuk berkahwin. Bagi pihak si gadis
pula, tiada umur khusus yang ditetapkan. Perkahwinan yang sempurna bagi
masyarakat Iban ialah perkahwinan yang mematuhi kehendak adat. Pihak yang
melanggar mana-mana adat perkahwinan dikehendaki membayar denda untuk
mengelakkan pasangan suami isteri ditimpa kesusahan. Usaha mencari pasangan
bergantung pada keadaan di rumah itu, kalau keluarga itu besar, anak-anak
mereka lambat dikahwinkan. Sebaliknya, apabila anggota keluarga di rumah itu
kecil, anak-anak mereka akan dikahwinkan secepat mungkin dengan harapan menantu
dapat membantu keluarga membuat kerja-kerja tertentu. Terdapat beberapa
peringkat tertentu dalam perkhawinan kaum Iban iaitu peringkat merisik,
meminang, bertunang, majlis perkahwinan dan selepas majlis perkahwinan.
Merisik
Pihak keluarga si
teruna akan membawa rombongan yang tidak kurang daripada 5 – 20 orang yang
terdiri daripada orang-orang tua di dalam keluarga si teruna. Pada masa ini,
syarat-syarat perkahwinan akan ditentukan serta diperjelaskan secara
terperinci. Ini termasuklah soal mas kahwin serta lain-lain perkara yang
berkaitan. Jika kata sepakat sudah diambil, ayahanda si teruna akan
menanggalkan lapit atau ikan pinggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda
pertunangan.
Kebiasaannya yang akan
menerima bagi pihak si dara adalah ayahanda si dara atau mereka yang lebih
berusia di dalam keluarga si dara. Jika sudah disambut segala ini maka barulah
kedua-dua keluarga boleh memulakan perbincangan untuk majlis perkahwinan
seperti tarikh dan bentuk majlis yang akan diadakan nanti. Mulai saat ini, si
dara sudah secara rasminya tunangan kepada si teruna dan si dara tidak boleh
lagi menerima kunjungan teruna yang lain selain daripada tunangannya sendiri.
Bagi keluarga si teruna pula adalah perlu untuk mereka memberitahu kepada
sanak-saudara dan jiran tetangga mereka mengenai pertunangan anak mereka. Tiada
tempoh yang khusus untuk durasi pertunangan ini tetapi menurut masyarakat Iban
adalah lebih baik sekiranya majlis perkahwinan dipercepatkan untuk mengelak
benda-benda yang tidak diingini daripada berlakurisik
Meminang
Apabila ibu bapa
perempuan mendapati risikan itu boleh dipertimbangkan, mereka akan menentukan
hari bagi wakil pihak lelaki datang membawa cincin pusaka (dibuat daripada
tembaga). Cincin itu juga digelar 'cincin menanti mimpi'. Cincin itu mesti
dibawa pada waktu pagi.
Bertunang
Setelah perundingan
selesai dibuat, barulah ikatan pertunangan itu dijalankan. Keluarga pengantin
akan datang untuk menguruskan ikatan pertunangan itu. Setelah mencapai kata
sepakat, ayah pihak lelaki akan menanggalkan “lapit” atau ikat pinggang perak
atau sebilah pedang sebagi tanda pertunangan. Mulai dari hari itu, lelaki dan
perempuan akan ditanda dengan ikatan pertunangan yang sah. Selepas ikatan
pertunangan itu diikat, perempuan yang telah ditunangkan tidak dibenarkan menerima
kunjungan lelaki lain selain daripada tunang dan ahli keluarganya sahaja. Jika
tidak, perempuan itu akan dianggap mencemari ikatan pertunangan yang baru
diikat itu.
Sebentuk cincin di
jari masing-masing adalah sebagai tanda ikatan pertunangan dan tanda bahawa
masing-masing sudah dimiliki. Tempoh pertunangan kemudian ditetapkan. Tarikh
perkahwinan juga turut ditetapkan. Dua atau tiga hari kemudian,wakil dari pihak
lelaki akan memaklumkan kepada saudara-mara dan jiran tetangga tentang
pertunangan itu. Semasa pertunangan itu, bakal pengantin lelaki dan pengantin
perempuan haruslah sentiasa memakai cincin pertunangan sebagai tanda mereka
sudah ada yang memiliki. Sekiranya pertunangan itu putus kerana salah seorang
yang melakukan kecurangan, maka sesiapa yang melakukan kecurangan itu akan
dikenakan denda sebagai menebus malu keluarga pihak yang dicurangi itu. Tetapi,
sekiranya pertunangan itu terputus kerana kematian dan sebab-sebab lain, maka
hubungan di antara pihak lelaki dan perempuan masih berjalan dengan baik.
Majlis Perkahwinan
Pengantin masyarakat
Iban Majlis Perkahwinan Pelbagai persiapan akan dibuat untuk majlis perkahwinan
yang bakal tiba. Bagi pihak keluarga lelaki mereka akan menyediakan
perbelanjaan serta barang yang harus diberikan kepada keluarga perempuan.
Keluarga perempuan juga membuat pelbagai persiapan termasuk memburu binatang
untuk disembelih pada hari perkahwinan. Untuk mengundang tetamu, kedua-dua
pihak melantik wakil masing-masing untuk menguruskan jemputan kahwin. Wakil itu
membawa beberapa utas tali bersimpul yang menunjukkan berapa hari lagi
perkahwinan dilangsungkan. Sekiranya tali itu mempunyai lima simpulan, bermakna
perkahwinan itu akan berlangsung dalam masa lima hari lagi. Wakil khas akan
meninggalkan tali bersimpul itu kepada tuai rumah atau ketua rumah panjang
yangbertanggungjawab membuka simpulan tali itu setiap hari.
Selepas Majlis Perkahwinan
Setelah menyucikan
diri, pasangan pengantin akan memakai pakaian masing-masing untuk pergi ke
rumah pengantin lelaki pula. Di sepanjang jalan, rombongan perlu kelihatan
gembira kerana segala kesalahan telah dihapuskan. Seterusnya sambutan yang
meriah diadakan pula di rumah pengantin lelaki. Pada sebelah malamnya, kedua
pengantin diiringi oleh pengapit masing-masing dan akan disandingkan di atas
gong atau kerusi yang dialas kain tenun.
Kemudian beberapa
orang tua dijemput untuk berdoa iaitu dengan mengunakan ayam untuk membiau
mereka berdua, yang bertujuan untuk memohon agar dewa memberkati mereka berdua.
Pasangan ini akan disaksikan oleh hadirin di rumah panjang tersebut. Seterusnya
seseorang yang dipanggil tukang ganyang akan memulakan upacara. Ayam yang telah
diikat kakinya kemudian dilepaskan dan mentera pun dibaca. Ayam yang telah
disembelih itu akan diambil darahnya untuk disemah kepada pengantin. Istiadat
ini akan diakhiri dengan jamuan makan dan minum.
Selepas mengadakan
majlis di rumah pengantin lelaki, sekali lagi majlis diadakan di rumah
pengantin perempuan. Sungguhpun mereka telah sah sebagai pasangan suami isteri,
mereka tidak boleh tidur bersama. Si suami masih tidur di ruai iaitu di bilik
tetamu. Sebarang bunyi-bunyian yang didengar sepanjang berada di situ akan
mempunyai maksud yang tersendiri sama ada baik atau sebaliknya. Ada pasangan
yang terpaksa dipisahkan buat sementara waktu kerana mendapat petanda buruk.
terima kasih. sangat bermanfaat
ReplyDelete